Se upp för onödiga försäkringar i julhandeln
Nu drar julhandeln i gång. Många handlare erbjuder dig en särskild produktförsäkring när du handlar vissa varor. Det kan vara både dyrt och onödigt att teckna en sådan försäkring.
För många konsumenter är Black Friday eller Black Week startskottet på julhandeln. Många handlare lockar då med erbjudanden och rabatter.
När du köper till exempel vitvaror, TV-apparater eller datorer erbjuder butiker ofta en extra försäkring för just den varan, en så kallad produktförsäkring. Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, uppmanar konsumenter att tänka igenom om de verkligen behöver en sådan försäkring.
- Du har oftast redan ett bra skydd i din hemförsäkring, särskilt om den innehåller ett allrisk-eller otursskydd. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd. Hemförsäkringen skyddar alla dina saker medan produktförsäkringen endast skyddar den sak den har tecknats för.
Vissa bankkort innehåller också en allriskförsäkring eller har en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.
Det finns dock en fördel med en produktförsäkring. Den kan ha lägre självrisk än hemförsäkringen eller ingen självrisk alls.
Om varan går sönder
Som konsument har du följande rättigheter om en produkt går sönder:
- Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första sex månaderna är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan.
- Du har rätt till en ny vara eller till reparation, om säljaren har lämnat en garanti och din vara går sönder under garantitiden.
- Det kan kännas tryggt med en extra försäkring, när man köper dyra produkter. Men det kan vara både dyrt och onödigt att teckna produktförsäkringar. Kontrollera först vad din hemförsäkring täcker och vad som ingår i försäkringen som butiken erbjuder, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.