”Räddningshjälp” är oftast ett nytt bedrägeri – lägg på luren!
Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå får samtal från konsumenter som blivit utsatta för bedrägeriförsök – ofta för andra gången. Genom att manipulera telefonnummer kan det se ut som att bedragarna ringer från någon av byråerna eller till exempel Finansinspektionen. Vi ringer aldrig upp så!
Bedragarna ringer upp och erbjuder sig att "hjälpa dig att få tillbaka pengar som du blivit av med", men det är ren bluff. De utnyttjar olika betrodda organisationers goda rykte för att invagga dig i falsk trygghet och det enda målet är att förmå dig att ge dem tillgång till din internetbank. Vare sig Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå eller någon myndighet går till väga på det sättet.
På vår webbplats kan du läsa mer om hur ett bedrägeri genom ”räddningshjälp” kan gå till.
Hos Finansinspektionen kan också se en film om vad du ska göra om du blir uppringd.