Juristen förklarar: så kan bedragna bankkunder få stöd av nya HD-domen
Fredrik Nordquist, jurist från Konsumenternas Bank- och finansbyrå medverkade i onsdags i programmet Plånboken i P1. Kontakta din bank igen, var hans uppmaning till dem som råkat ut för bankbedrägeri. Skuldfrågan kan bedömas annorlunda efter en dom i Högsta domstolen.
Den dom i Högsta domstolen som Konsumenternas Bank- och finansbyrå tidigare skrivit om kan innebära att bankerna ändrar sin tidigare bedömning av skuldfrågan när pengar har försvunnit från ditt konto genom till exempel ett bedrägeri. I domen förflyttades fokus från konsumentens roll till de bedragare som genomförde oönskade transaktioner på kundens konto genom ett särskilt manipulativt beteende.
- Om du blivit drabbad så kontakta din bank igen och begär en omprövning av ditt ärende. Hänvisa till den nya domen, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
- Konsumentverket har kommenterat domen och menar att det nu finns vägledning kring bedömningen av begreppet ”särskild klandervärd”, fortsätter Fredrik Nordquist. Generaldirektör Cecilia Tisell, som också är Konsumentombudsman (KO), har till och med skickat ett brev till bankerna och uppmanat dem att se över sina tidigare beslut.
Läs brevet där KO uppmanar bankerna att se över beslut efter bedrägeri.
Lyssna på intervjun i programmet Plånboken i P1: Högsta domstolen ger bedragen man rätt mot banken