Betalningsmetoden spelar roll för dina rättigheter efter Black Friday
Black Week, Black Friday, Cyber Monday, Singles Day … Att rabatterbjudandena ökar i november har knappast undgått någon de senaste åren. Om du handlat och något blivit fel med ditt köp spelar betalningsmetoden roll för vilka rättigheter du har.
När du handlat på nätet är det inte alltid varorna levereras som avtalat eller levereras över huvud taget. Samma problem kan uppstå när du handlat i butik. I samtliga fall kan det vara fördelaktigt om du handlat på kredit.
När du handlat på kredit, det vill säga betalat med kreditkort, med faktura eller valt att delbetala köpet, får du ett extraskydd jämfört med om du gör en direktbetalning. Du kan bland annat ha rätt att hålla inne din betalning eller kräva återbetalning från banken (eller din kreditgivare) om säljaren inte levererar eller går i konkurs innan du får din vara.
Mer information hittar du i vår guide Rätt till ersättning från banken vid kreditköp.
Betalat med bankkortet där pengarna dras direkt (debetkort)?
Banker erbjuder ibland möjligheten att göra en så kallad kortreklamation även när du handlat med ett kort där pengarna dras direkt. Men det krävs att det står i bankens villkor för debetkortet. Du gör reklamationen på bankens webbplats. Det kan finnas tidsbegränsningar för att banken ska godkänna reklamationen.
Missade delbetalningar kan stå dig dyrt
Kom ihåg att betala dina kreditköp i tid för att undvika dröjsmålskostnader. En missad delbetalning kan innebära att din räntefria betalningsplan slutar att gälla. Och det i sin tur kan innebära att du får betala upp till 28% i ränta på ditt kreditköp!
Om du krävs på ränta på din avbetalning kan en rabatterad TV därmed bli väldigt mycket dyrare i slutändan.