Det är inte svårt att klaga i ett försäkringsärende
Vad gör jag om jag är missnöjd med försäkringsbolagets beslut? I det senaste avsnittet av Försäkringspodden reder vi ut hur man klagar i personförsäkringsärenden.
Många konsumenter tror att det är svårt att klaga på sitt försäkringsbolag. Men är det så?
Denna gång medverkar experterna Anja Sahlin Möberg från Personförsäkringsnämnden och Håkan Carlsson från Konsumenternas Försäkringsbyrå. De tar upp vanliga frågor, som att ompröva ett försäkringsbeslut och vad du kan förvänta dig. Du får konkreta tips på hur du ska göra när du är missnöjd med försäkringsbolagets beslut och vad som krävs för att navigera rätt i försäkringsdjungeln.
Håkan delar bland annat insikter kring de vanligaste frågorna Försäkringsbyrån får in. Han lyfter fram ett viktigt budskap: "Det är relativt lätt att klaga i ett försäkringsärende och man behöver inte anlita ett ombud."
I avsnittet berättar Anja om hur processen i Personförsäkringsnämnden går till och vilka frågor de kan pröva. Nämnden tar alltid hjälp av en läkare med specialistkompetens inom det specifika område som ärendet handlar om. Om det till exempel handlar om en fraktur rådfrågas alltid en ortoped. Anja berättar också att prövningen i nämnden är gratis för konsumenter.
Lyssna på Försäkringspodden, avsnitt 41. Det är inte svårt att klaga i ett försäkringsärende