Produktförsäkringar
När du köper produkter som till exempel en TV, mobiltelefon, dator och ett smycke erbjuds du ofta att köpa en särskild produktförsäkring. Behovet av produktförsäkringar är litet och ofta behövs de inte alls. Innan du bestämmer dig, fundera på om det verkligen är värt att lägga extra pengar på en sådan försäkring.
En produktförsäkring ger dig oftast ersättning om produkten skadas av en plötslig och oförutsedd händelse, vid inbrott eller om den slutar att fungera. Produktförsäkringen gäller endast för en produkt. Ofta har du redan ett skydd genom Konsumentköplagen, en garanti eller genom andra försäkringar. Ett bättre alternativ kan vara att utöka hemförsäkringen med ett allriskskydd, som då gäller alla dina saker. Det visar en fördjupad analys som Finansinspektionen (FI) har gjort. Enligt FI:s analys är den ersättning som kunder får ut från sina produktförsäkringar i genomsnitt endast en tredjedel av vad de betalat i premier.
Lyssna på Försäkringspodden - Behöver du verkligen en produktförsäkring?
Även om du inte köper en produktförsäkring så har du ett skydd genom Konsumentköplagen, garanti och genom andra försäkringar.
Konsumentköplagen och garantier
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera fel på varan till butiken där du handlade. Du måste reklamera inom tre år från det att du har tagit emot varan. De första två åren har du ett bättre skydd eftersom det då är företaget som ska bevisa att det inte var ett ursprungligt fel.
Tillverkaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du rätt till en ny vara eller till reparation.
För mer information om Konsumentköplagen och garantier kontakta Hallå konsument
Ersättning från hemförsäkringen
Det finns ett grundskydd i alla hemförsäkringar som täcker dina produkter i bostaden, om du till exempel drabbas av en brand, inbrott eller vattenskada i bostaden.
Du kan också få ersättning för hushållsmaskiner som slutar att fungera, som till exempel kyl, frys och diskmaskin. Det kan ha särskild betydelse efter tre år när Konsumentköplagen slutat gälla.
De flesta svenskar har redan en hemförsäkring med allriskskydd som täcker oförutsedda skador, såsom tappade eller förstörda saker. Att teckna flera försäkringar kan leda till att du betalar i onödan.
Bättre skydd med allrisk
Ett allriskskydd, även kallat oturs- eller drulleförsäkring, ingår i mer omfattande hemförsäkringar eller erbjuds som ett tillägg. Det gäller om du har otur och din produkt skadas. Det ska vara en plötslig och oförutsedd händelse, till exempel om du tappar din mobil i marken. Till skillnad från en produktförsäkring så gäller allriskskyddet för alla dina produkter.
Nyvärdeskydd i hemförsäkringen
I mer omfattande hemförsäkringar ingår ibland ett så kallat nyvärdeskydd, även kallat elektronikskydd eller elektronikförsäkring. Det gäller för vissa elektronikvaror, som hushållsmaskiner, TV-apparater och ibland även för surfplattor och datorer. Mobiltelefoner omfattas däremot aldrig.
Med ett nyvärdesskydd ersätts din produkt med samma prestanda till dagens inköpspris i 2-4 år, det vill säga försäkringsbolaget gör då inget åldersavdrag.
I vår jämförelse av hemförsäkringar anger vi vilka försäkringsbolag som erbjuder nyvärdesskydd
Allrisk och garanti i bankkort
Även vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring för plötsliga och oförutsedda händelser. De kan också erbjuda en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet. Du hittar en del information i vår jämförelse av bankkort och kreditkort, i Jämför villkort/Bonus, försäkring
Att tänka på
Tänk på att alltid läsa villkoren för produktförsäkringen och kontrollera vilka undantag som finns eftersom de kan skilja sig åt. Kom också ihåg att en produktförsäkring ofta är dyr i förhållande till produktens värde, i synnerhet som den endast gäller för en produkt och du kan ofta få ersättning från annat håll.
Läs mer: Vilka försäkringar behöver jag?