Stöldbegärlig egendom
Stöldbegärlig egendom som du har med dig på resan ersätts normalt bara vid speciella situationer som till exempel rån och väskryckning. Har du däremot en särskild tilläggsförsäkring (oturs-/drulleförsäkring), alternativt och utökad hemförsäkring, gäller även skyddet om du till exempel råkar ut för en ficktjuv. Som stöldbegärlig egendom räknas bland annat mobiltelefoner, datorer och klockor.
Minska risken
Försäkringsbolagen anser att du ska ha varit normalt aktsam för att ersätta ska komma ifråga. Du kan minska stöldrisken genom att lämna så mycket du kan av värdesaker, till exempel dina smycken, i ditt värdeskåp. Att ha kameran i väskan och mobiltelefonen och läsplattan dolda, är andra exempel på hur du kan minska stöldrisken. Du bör heller inte räkna din reskassa offentligt. Satsa på kortbetalning så länge du befinner dig på platser där det är möjligt och pålitligt.
När något har hänt
Om du skulle bli bestulen på resan ska du så snart som möjligt göra en polisanmälan. En kopia på anmälan krävs för att du senare ska kunna få ut ersättning på försäkringen. Spara alla papper och kvitton på eventuella nyinköp som du måste göra.
Du bör också se till att ha med dig uppgifter om hur du spärrar dina bank-och kreditkort och din telefon. Många svenska försäkringsbolag har en gemensam larmcentral, SOS-International dit du kan vända dig om du blir bäst, sjuk eller råkar ut för en skada (Telefon +45 70 10 50 50 ).
Bevisbörda
Det är du som försäkringstagare som måste visa att du har rätt till ersättning. Det är viktigt att du vill styrka att du ägt föremål som blivit stulna. Kvitton kan vara ett av flera sätt att visa att du ägde föremålet. Om du inte har kvar det, är ett foton bra alternativ. Bifoga gärna foton när du gör en skadeanmälan till bolaget.
Värdering
När bolagen betalar ut ersättningen är syftet att du varken ska vinna eller förlora i situationen. Försäkringsbolaget ersätter därför dina saker till marknadsvärde, inte inköpspriset eller nypriset.
Kontanter eller nya saker
Försäkringsbolaget har rätt att avgöra ersättningsformen. Antingen betalar de kontanter eller ersätter dig med likvärdig egendom. Om du till exempel blivit bäst på en ny digitalkamera, betalar bolaget ofta en kontantsumma på 70% av kamerans nyvärde. Resterande 30% får du om du återanskaffar kameran. Försäkringsbolaget kräver att du visar ett kvitto som styrker att du faktiskt köpt den. Försäkringsbolaget kan i stället för att betala ut pengar ge dig en rekvisition (beställning) så att du kan hämta ut en ny, likvärdig kamera.
Smycken och klockor
Bolagen ersätter vanligen smycken efter vad det kostar att köpa motsvarande smycken i Sverige, men bolagen ersätter inte hur stora summor som helst utan de tillämpar maxbelopp. Är du missnöjd med försäkringsbolagets värdering kan du begära att en oberoende värderingsman uttalar sig om värdet.