Har jag rätt till ersättning när flygbolaget gått i konkurs?
När ett flygbolag går i konkurs innebär det att alla deras flyg ställs in. Kan du ha rätt till ersättning?
Charterresa med en researrangör
Om en flygning i en paketresa blir inställd, ansvarar paketresearrangören för att resenären ska nå sin destination. Om din resa inte har påbörjats ska arrangören få en chans att ordna en lämplig ersättningsresa. Kan de inte göra det kan du begära en återbetalning.
Om du köpt en paketresa, till exempel flygresan och boendet ihop hos en researrangör, så bör du alltså vända dig till researrangören med dina krav och fråga hur ni kan gå vidare.
Du kan också läsa mer hos Hallå Konsument om flygbolag i konkurs, med mera.
Köpt bara en flygbiljett eller flygstol?
Har du köpt en flygbiljett eller flygstol, kan du ha rätt till ersättning för flygbiljetten om du har köpt den på kredit, till exempel med ditt kreditkort. Du bör du vända dig till din kortutgivare, som normalt är din bank, och begära ersättning.
Det är konsumentkreditlagen som ger dig rätt till ersättning. Du kan läsa om rätt till ersättning från banken vid kreditköp här.
De flesta gör kreditköp genom att betala med ett kreditkort men även du som har använt någon annan betalningsmetod, som till exempel en kontokredit eller en fakturakredit, har samma rättigheter.
Det finns exempel i flygbolagskonkurser där även konsumenter som använt betalkort utan kredit fått tillbaka pengarna för sina flygbiljetter, Så oavsett om du betalat din flygbiljett med kreditkort eller inte, fråga din kortutgivare.
Reseförsäkringen gäller normalt inte
Hemförsäkringens reseskydd och andra reseförsäkringar gäller generellt inte när ett flygbolag går i konkurs. Du kan däremot ha rätt till ersättning för förseningar. Om du har en tilläggsförsäkring till din hemförsäkring eller en motsvarande separat reseförsäkring, kan det finnas möjlighet att få ersättning för förseningar. Fråga ditt försäkringsbolag om du har ett sådant skydd.
Köpt ett konkursskydd?
Det finns också specialiserade försäkringar på bokningssajter där du kan köpa konkursskydd i samband med att du bokar resan. Om du har köpt ett sådant ska du utnyttja det. Du ska också kontrollera om din resebyrå har tecknat en försäkring som gäller vid konkurs.