Här kan du få hjälp och stöd som konsument
Vem ska du kontakta om du behöver vägledning om bank och försäkring i ett annat nordiskt land? Eller när du har andra konsumentfrågor? Vi listar en rad organisationer med olika inriktning.
Hit kan du vända dig:
- Advokatsamfundet - om du behöver anlita ett ombud och hur du hittar ett juridiskt ombud
- AFA - din arbetsskada och arbetsskadeersättning
- Boverket – om boende och byggande
- Budget- och skuldrådgivare – hjälp med skuldproblematik och skuldsanering
- Integritetsskyddsmyndigheten - kreditupplysning, personlig integritet och inkasso (från de bolag som står under Integritetsskyddsmyndighetens tillsyn)
- Ditt Europa – EU-kommissionens webbplats som ska hjälpa dig att göra saker i andra europeiska länder – utan krångel eller onödig byråkrati.
- Efterlevandeguiden – frågor i samband med dödsfall
- Fastighetsmäklarinspektionen - din fastighetsmäklares agerande
- Finansinspektionen - tillstånd eller rörelseregler för finansiella företag eller om du vill anmäla ett finansiellt företag
- Försäkringskassan - ersättningar från socialförsäkringen t ex sjukpenning, föräldrapenning
- Hallå konsument - nationell konsumentupplysning som hjälper dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbar konsumtion
- Kammarkollegiet - studentförsäkringar om du ska studera utomlands som utbytesstudent eller din rätt till ersättning enligt resegarantilagen när din paketresa har blir inställd eller avbruten
- Kommerskollegium – dina rättigheter som EU-medborgare
- Konkurrensverket - konkurrensen mellan olika finansiella företag
- Konsument Europa - Information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge, Island och Storbritannien. Hit kan du också vända dig om du vill ha lösning på en tvist när det gäller e-handel med företag inom EU (tvistlösning)
- Konsumentverket - anmäla ett finansiellt företags marknadsföring eller oskäliga avtalsvillkor
- Konsumentvägledare i din kommun - konsumentköp och konsumenttjänster som reklamationer och vad som kan vara ett fel i en vara eller tjänst
- Kronofogden – skuldsanering och indrivning
- Lantmäteriet - lagfart, inteckningar och fastighetsreglering
- Länsstyrelsen – tillgång till grundläggande betaltjänster
- Minpension - hur stort ditt pensionskapital är eller om du vill göra en pensionsprognos
- Pensionsmyndigheten - din allmänna pension
- Patientförsäkringen LÖF - om du har drabbats av en patientskada i samband med hälso- sjuk- eller tandvård inom offentligt finansierad vård
- Post- och telestyrelsen - tillgång till grundläggande betaltjänster
- Riksbanken – inlösen av sedlar och mynt, marknadsräntor och valutakurser
- Skatteverket - skatteregler, ROT- och RUT-avdrag, folkbokföring m m
- Transportstyrelsen - om t ex avställning av fordon
- UD avråder - kan du åka till ett område eller land eller ej? Pågår där oroligheter, en epidemi eller pandemi eller en naturkatastrof?
- Vårdguiden - om vårdskador som uppkommit vid offentlig eller privat vård
Vägledning i Norden om bank och försäkring:
- Danmark: www.taenk.dk
- Finland: www.fine.fi
- Norge: www.forbrukerradet.no