Klaga i ett bankärende
Använd vår klagoguide när du vill klaga till banken eller reklamera att något har blivit fel.
I guiden kan du också läsa om vart du kan vända dig utanför banken om du skulle vara missnöjd med bankens beslut eller om du vill kontakta någon myndighet.
Klagomål och reklamation till banken
Vill du klaga på banken eller reklamera att något har blivit fel?
Vem ska jag kontakta på banken?
Det finns ofta information på bankernas webbplatser om hur man kan framföra klagomål och till vem. Annars kan man få information om det av bankens Kundtjänst.
Om du är missnöjd med ett beslut du har fått av banken
Har du varit i kontakt med banken och fått ett beslut som du inte är nöjd med, finns det några olika sätt att få ärendet prövat utanför banken.
Viktiga tidpunkter att komma ihåg
Det är viktigt att du inte väntar med att reklamera eller att klaga till banken. Det finns också tidsfrister om du exempelvis vill göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Anmäla till myndighet
Alla banker står under tillsyn av Finansinspektionen och du kan anmäla en bank dit. Konsumentverket kan ha synpunkter på en banks avtalsvillkor eller marknadsföring.