1. Omprövning i försäkringsbolaget
Om du är missnöjd med ett beslut kan du vända dig till din handläggare, till exempel om du anser att det skett ett missförstånd eller om du har nya uppgifter som är av betydelse för bedömningen. Om du anser att handläggaren fattat fel beslut baserat på de uppgifter som redan finns, kan du begära en omprövning av beslutet hos handläggarens chef (ansvarig skadechef).
Många försäkringsbolag har en intern nämnd, klagomålsansvarig eller Kundombudsman som omprövar beslut om du som kund begär det. Dem kan du även vända dig till om du är missnöjd med bemötande eller handläggningstid. Fråga ditt försäkringsbolag vad som gäller.
2. Tvist om värdet
Om du är missnöjd med värderingen av exempelvis en bil kan du ifrågasätta den värdering som skaderegleraren gjort. Vad har beaktats? Kontrollera gärna själv med en bilhandlare vad bilens marknadsvärde skulle kunna vara och se vilka priser du får fram i annonser för likvärdiga bilar på webben.
Kommer du och försäkringsbolaget inte överens bör du be om en oberoende värdering av en värderingsman från Svenska Handelskammaren. Hur kostnaden för värderingsmannen ska fördelas, står i försäkringsvillkoren.
3. Prövning av en nämnd utanför försäkringsbolaget
Om du är missnöjd med beslutet även efter att försäkringsbolaget omprövat ärendet kan du välja att vända dig till en extern nämnd. Prövningen är alltid kostnadsfri för dig som konsument.
Vilken nämnd du ska vända dig till beror på vad ärendet handlar om:
- Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en statlig myndighet som kan pröva de flesta tvister mellan en konsument och ett företag. Men en förutsättning är att värdet på det man tvistar om överstiger 2 000 kronor eller att ärendet har principiell betydelse. Det måste också finnas ett avtalsförhållande mellan konsumenten och företaget. För att ARN ska pröva en tvist om en gruppförsäkring måste försäkringen ha varit frivillig. Den får alltså inte ingå i t ex en medlemsavgift utan du ska på eget bevåg ha anslutit dig till försäkringen och betalat för den separat. Du kan bara få ARN att pröva din rätt till att teckna eller behålla försäkringen om du samtidigt har ett ekonomiskt krav på ersättning från försäkringen.
- Om det krävs en medicinsk bedömning kan ditt ärende prövas av några olika nämnder. Personförsäkringsnämnden, PFN, prövar ärenden där konsumenter exempelvis krävt ersättning från sin sjuk- och olycksfallsförsäkring. Trafikskadenämnden (TFN) prövar skador som uppkommit i följd av trafik. Om det är ett ärende där konsumenten kan ha rätt till ersättning för en personskada genom skadestånd, exempelvis efter en halkolycka som uppstått genom bristfällig snöröjning eller halkbekämpning, kan ärendet prövas i Ansvarsförsäkringens personskadenämnd, APN. Patientskadenämnden prövar skador som uppkommit i samband med vård eller behandling. Läkemedelskadenämnden prövar skador till följd av behandling med ett läkemedel. Läs mer i Begära ersättning för personskador.
- Nämnden för Rättsskyddsfrågor kan pröva omfattningen av rättsskyddsförsäkringen och ersättning för juridiskt ombud från trafikförsäkringen. Advokatsamfundets Konsumenttvistnämnd prövar arvodestvister.
4. Domstol
Du kan även gå vidare till domstol. Tänk då på att du oftast kan använda rättsskyddet i din hemförsäkring, men kontakta gärna det försäkringsbolag där du har din hemförsäkring innan du anlitar ett ombud. Här kan du läsa mer om rättsskydd.
I vissa fall kan Konsumentverket driva ärenden åt dig genom Konsumentombudsmannen, KO, och ett så kallat KO-biträde. KO kan driva din tvist om den anses vara av betydelse för rättstillämpningen eller om det finns andra, särskilda skäl för det. KO driver ungefär ett ärende per år. Ett KO-biträde är kostnadsfritt.