Klaga på din rådgivare
Anser du att du har fått vårdslös rådgivning som har drabbat dig ekonomiskt, kan du begära skadestånd.
Använd vår klagoguide om du vill klaga på rådgivning som du har fått. Det är viktigt att du reklamerar (klagar) så fort du upptäcker att något är fel.
Klaga först till din rådgivare
Vänd dig i första hand till din rådgivare och reklamera (klaga) på rådgivningen. Har du drabbats ekonomiskt, så kräv skadestånd.
Klagomålsansvarig på företaget
Har du fått ett beslut eller besked som du inte är nöjd med, kan du vända dig till den som är klagomålsansvarig på företaget och begära omprövning av rådgivarens beslut.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) prövar tvister mellan konsumenter och företag. Du kan göra en anmälan direkt på ARN:s webbplats.
Domstol
Du kan vända dig till tingsrätten med en stämningsansökan mot företaget. Det är klokt att först anlita ett ombud, gärna en advokat eller annan jurist, för att få en bedömning av vilka möjligheter du har att få rätt i domstolen.
Särskilda regler för försäkringsförmedlare
Försäkringsförmedlare är skyldiga att ha en ansvarsförsäkring för att täcka skadeståndskrav från sina kunder.
Särskilda regler för anknutna ombud
Är du missnöjd med rådgivningen du har fått av ett så kallat anknutet ombud, har även värdepappersbolaget som ombudet är anknutet till ett ansvar för rådgivningen du har fått.