I första hand vänder du dig till den som du anser har orsakat dig skadan. En arbetsgivare har alltid ett ansvar för sina anställda (principalansvar), så skulle du exempelvis ha råkat ut för vårdslös rådgivning, är det alltså det finansiella företaget där rådgivaren är anställd som du ska kontakta.
Gå vidare till bolagets klagomålsansvarig
Har bolaget sagt nej till ditt skadeståndskrav har du möjlighet att få en omprövning av det beslutet. De allra flesta finansiella företag har en klagomålsansvarig (kallas ibland Kundombudsman) som du kan begära omprövning hos.
Tvist mellan dig och bolaget
Skulle det bli en tvist mellan dig och bolaget, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Även Konsumentombudsmannen (KO), som finns på Konsumentverket, kan i vissa fall företräda en konsument mot ett bolag vid en tvist. Du kan även vända dig till allmän domstol.
Läs mer i våra Klagoguider
Du kan läsa mer i våra Klagoguider om hur du kan framställa ett krav eller ett klagomål och vart du kan vända dig om du vill få en tvist prövad, se Klaga i ett bankärende och Klaga på din rådgivare.